A Fülöpi Általános Iskola bemutatása
A román határ közelében található községünk, Fülöp. Rossz talajadottságok (homokos talaj), kevés infrastruktúra, munkahelyteremtő beruházások hiánya és nagymértékű munkanélküliség jellemzi. Településünkön egyetlen közoktatási intézmény működik: a Fülöpi Általános Iskola. Szétszórt település révén nagy távolságról járnak be naponta a gyermekek – busszal, kerékpárral vagy gyalog. Intézményünk fenntartója és működtetője, 2013. január 1-jétől Fülöp Község Önkormányzata helyett a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ Nyíradonyi Tankerülete lett.
Ha valaki egy évtizeddel ezelőtt járt Fülöpön és most újra eljönne, pozitív változásokat tapasztalhatna.
Az iskolánk kibővült, megszépült. Sajnos a tanulóink száma csökkenő tendenciát mutat. Jelenleg 126 fő jár iskolánkba, évfolyamonként egy osztálynyi tanuló. Az összes diák közül 114 tanuló (90, 48%) jogosult valamilyen jogcímen tankönyvtámogatásra a 2013/14-es tanévben. Ez az adat reálisan mutatja tanulóink hátrányos helyzetének mértékét.
A község területén élő családok szociális, anyagi és kulturális helyzete egymástól nagymértékben eltér, ezért nevelő és oktató munkánk ehhez a helyzethez igazodik. Célunk, hogy a Fülöpi Általános Iskola olyan intézmény legyen, ahova szeretnek járni a gyermekek, ahol lehetőségük van egyéni képességeik kiteljesedésére. Jelentse ez a tehetségek kibontakozását, de jelentheti mások esetében a minimumszint elérését is. Rendszeresen alkalmat keresünk a konzultációra, az adódó problémák megbeszélésére. A tréningek segítettek a tantestülettel elfogadtatni és megismertetni az oktatás új módszereit (projektoktatás, kooperatív tanulási technikák... ). Megindult a szemléletváltás, hisz ennek a munkának ez az egyik fontos feladata és hozama. Bízunk benne, mérhető eredménye lesz majd az innovációnknak. A kezdetektől fogva alkalmaztuk a képességkibontakoztató- és integrációs rendszert a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók folyamatos fejlesztése érdekében.
Nevelőtestületünk lelkes, innovatív. Valljuk, hogy a gyermekek, pedagógusok és szülők együttműködésében rejlő pozitív tapasztalatok visszahatnak az oktató munkára is. Tudatosan olyan programokat szervezünk a szabadidőben, amely összefogást, közös tevékenységet igényel. Ilyen, pl. minden év szeptemberében a DÖK-nap, a szomszéd községek tanulóinak részvételével megrendezett „Mikulás kupa”, vagy a szülők, nagyszülők számára szervezett „Mindenki karácsonya” c. rendezvényünk. 2004-től a bagaméri Általános és Alapfokú Művészeti Iskola tagintézményeként társastánc és grafika tanszakra jelentkezhetnek diákjaink.
A „Gyermekekért Alapítvány Fülöp” sikeres pályázataival már több mint 10 éve segíti az iskolai programok megvalósulását. Lehetőségeihez mérten hozzájárul eszközök beszerzéséhez, programok megvalósításához. A gyermekek nevelése, oktatása mellett nagyon fontosnak tartjuk önmagunk szakmai továbbképzését is. Iskolai könyvtárunk a diákjaink számára naponta egy óra nyitva tartást biztosít.
Az eredményes pedagógiai munka feltétele az, hogy az oktató-nevelő munka minden résztvevője a saját területén a maximumot nyújtsa. Ennek elérésére törekszünk.
Fülöp, 2013. 09. 09.
Popovics Ferencné
igazgató